Tuesday, June 23, 2009

JADILAH YB DISAYANGI, BUKAN JADI YB SYOK SENDIRI!!


Jadilah YB terbaik untuk rakyat....


Beberapa hari yang lepas, saya mendapat SMS daripada sahabat baik saya di desa halaman. Sahabat saya berkata YB kawasan saya sedang merasmikan program kemasyarakatan anjuran sebuah jabatan kerajaan persekutuan di sana. Untuk pengetahuan semua, YB ini adalah pangkat Timbalan Menteri dan bolehlah dikatakan sebagai YB 'veteran' kerana pernah menjadi YB ADUN dalam tempoh yang lama dan baru saja 'naik pangkat' mewakili kawasan Parlimen.

Apa yang menarik, YB saya ini berucap berkobar-kobar dan penuh semangat. Mungkin menarik bunyinya sebab para pemimpin ni selalunya hanya berkobar-kobar bila kempen pilihanraya. Tapi bila disingkap isi kandungan ucapannya, YB ini berkobar-kobar mengenai sejarah hidupnya, keluarganya dan 'kejayaannya membangunkan kawasan' yang tak berapa membangun ni. Emmm ingatkan lah ada pengumuman besar, misalnya mengumumkan pembinaan institut pengajian tinggi atau pusat perniagaan bersepadu atau projek mega serta infrastruktur yang lain, tapi malangnya tiada.

Bukan bertujuan untuk menjatuhkan maruah mana-mana pihak, tapi dalam pepatah melayu ada menyatakan 'siapa makan cili, dia terasa pedasnya'. Pada pendapat saya, kalau sekadar menjadi YB untuk menunjukkan diri tu berjaya, bagus tak payah jadi YB. YB harus ingat, YB sendiri kah yang menjadikan YB sekarang menjadi YB? Bagaimana pula pengundi YB? mereka tak menyumbang apa-apa kah? YB jangan terlalu mengagungkan kepimpinan YB kerana tidak semua orang suka YB berlandaskan prinsip 'YB tidak akan dapat memuaskan hati semua pihak', hakikat yang diakui sendiri oleh YAB Perdana Menteri yang kita sayang, Datuk Seri Mohd Najid Tun Abd Razak.

Mungkin YB ini belum tahu, sebenarnya para pengundi YB bukannya mahu mendengar sangat sejarah hidup YB, tapi mereka mahu setiap kali YB berucap, YB akan mengumumkan itu ini sekurang-kurangnya satu projek infrastruktur untuk kemudahan rakyat yang YB wakili. Mereka bukannya mahu YB bagi mereka duit, jangan risau YB, duit gaji YB takkan tergugat punya. Cuma pengundi YB ini amat berharap sangat agar masalah pengundi YB dapat diatasi, ada jalan penyelesaian, barulah pengundi YB sayang dengan YB. Satu lagi YB kena ingat, pengundi baru dah ramai YB, pengundi baru ni semuanya orang muda YB dan kebanyakkan pengundi baru ni rata-rata menganggap YB 'old school'. YB tahu apa makna YB 'old school'?, maksudnya mereka tak berharap langsung dengan YB untuk mewakili mereka...Masalah tu YB, YB tak tengok macamana kempen parti pembangkang, dah lah pemimpin mereka muda-muda, pasti memperjuangkan aspirasi orang muda pula, sebab tu orang muda suka pemimpin pembangkang YB, pemimpin pembangkang tak payah pun cerita background dorang YB kerana pengundi tak mahu dengar tu semua, yang penting apa misi, visi dan intipati perjuangan YB. Itu yang penting YB.

Kepada YB saya ni, YB tahu tak ramai rakyat di kawasan YB ni mengeluh, kenapa begitu slow sekali pembangunan di sini, lihat Kudat 10 tahun dulu dengan sekarang, pesat membangun dan menjadi bandar terancang yang kaya dengan produk pelancongan bertaraf 5 bintang. YB tengok Sipitang, kawasan laluan pelancong yang semakin mengorak langkah menjadi kawasan berpotensi tinggi. YB mungkin dulu YB dah biasa dengan keadaan situasi selesa, situasi 'Confirm Menang' dalam pilihanraya dan rasa diri YB disayangi semua pengundi. Tapi zaman dah berubah YB, hati-hati YB kerana ramai YB seperti YB yang dah pencen terpaksa seperti di Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan.

Ingatan kepada semua YB tak kira disebelah kerajaan atau pembangkang, jangan terlalu selesa. Dan kalau dah rasa YB dah semakin 'tak disukai', harap YB berundur secara terhormatlah sebelum kalah teruk dalam pilihanraya umum nanti. YB kami mahu pembangunan dan kemajuan, bukan cakap-cakap kosong yang tinggi ke awan. Kami mahu YB kelas tinggi, bukan YB syok sendiri... Adiosss....

1 comment:

Anonymous said...

aku sokong tu geng...kami sebagai rakyat mahukan pembangunan...bukan satu pengisahan perjalanan hidup...atau pun menceritakan semula agenda yang telah basi...

adi