Saturday, May 23, 2009

MB PERAK : DR ZAMBRY MENANG


Penanti dah nak selesai, pasni Manek Urai pula.


Mahkamah Rayuan telah memutuskan Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir disahkan sebagai Menteri Besar Perak. Akhirnya permainan kali ini memihak kepada Dr Zambry walaupun Datuk Seri Ir Mohd Nizar Jamaluddin pasti tidak berhasrat untuk menyerah kalah begitu sahaja. Setelah keputusan diumumkan, Nizar awal-awal lagi menyatakan akan membuat rayuan di Mahkamah Persekutuan untuk menentukan nasib seterusnya.

Itulah hakikatnya. Pihak yang menang akan bersorak manakala pihak yang kalah akan mencari jalan lain hingga apa yang dihasratkan menjadi kenyataan. Baru-baru ini juga Nizar dengan rela hati mahu bertemu YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abd Razak untuk membincangkan kemelut di Perak. Bagi saya, itu satu tindakan yang bijak tapi sayangnya terlewat. Bayangkan jika Nizar bertindak begitu semasa mula-mula dahulu. Pasti Najib dan kerajaan BN akan berlembut dan kesepakatan untuk membubarkan DUN Perak mungkin terjadi. Siapa tahu...itu hakikatnya jika berbincang, tapi jika berbalah, hasilnya dapat dilihat pada masa ini. Nizar kena ingat, yang berkuasa selalu ada kelebihan dan mempunyai strategi yang cukup ampuh.

Dengan keputusan Mahkamah itu, BN hampir pasti mentadbir kerajaan Perak hingga Pilihanraya Umum ke 13 kelak. Apapun Nizar dan Pakatan Rakyat (PR) kenalah bersabar jika mahu berkuasa. Itu pun jika PR masih mendapatkan sokongan rakyat Perak. Datuk Dr Zambry sekarang dilihat 'hero filem hindustan' kerana sedikit demi sedikit beliau berjaya meyakinkan dan menambat hati rakyat. Saya secara peribadi pernah bertemu beliau semasa beliau menyampaikan ceramah kenegaraan di UiTM Johor pada tahun 2004. Beliau pada masa ini adalah Exco Pemuda UMNO. Dan dari gaya penyampaian pidato dan bijaknya beliau merencanakan sesuatu isu, hati saya bedetik beliau adalah bakal pemimpin negara pada masa akan datang dan ternyata ianya menjadi kenyataan sekarang.

Untuk PR dan BN, sudah-sudahlah berkemelut, politik yang berpanjangan adalah tidak sihat dan tidak mendatangkan apa-apa hasil. Yang menjadi mangsa adalah rakyat. Kestabilan ekonomi Perak juga akan terjejas dan tidak mustahil pelancong dalam mahupun luar negara tidak menggemari melawat Perak buat masa ini selagi kemelut ini tidak diselesaikan. PR bersabarlah, satu lagi gelanggang Pilihanraya Kecil (PRK) di Manek Urai, Kelantan akan dibuka dan awal-awal juga BN sudah berkata mereka akan bertanding. Pilihanraya lagi..................

No comments: