Wednesday, April 29, 2009

PENANTI : KEYAKINAN PKR vs PENANTIAN BN


Najib Vs Anwar : Penantian di Penanti


Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah mengumumkan calonnya semalam. Penasihat Umum parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) menamakan Dr Mansor Osman sebagai calon Penanti dan laluan permaidani merah menuju ke Pejabat Timbalan Ketua Menteri I juga terjamin. Agak pelik juga kerana PKR membuat pengumuman awal berbanding BN. Biasanya sehari sebelum hari penamaan calon barulah pembangkang umum calon. Fenomena ini mungkin disebabkan isu ini begitu panas dan 'terkenal' bermula dengan pengunduran secara 'pelik' Muhammad Fairus Khairuddin, penarikan balik kes rasuhnya oleh SPRM dan kelewatan Ketua Menteri P.Pinang, Lim Guan Eng mengumumkan pengganti Fairus gara-gara DSAI 'main tarik tali' untuk memberikan jawapan.

Tidak apalah. Itu urusan dan hal Pilihanraya Kecil (PKR) dan kerajaan Pulau Pinang. Bagaimana pula di pihak BN? Kenyataan YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak (DSNR) yang menjangkakan BN tidak meletak calon mendapat pro dan kontra. Rata-rata pemimpin komponen secara 'peribadi' mahu BN letak calon dan diakhir kata mereka 'menyokong apa-apa saja keputusan BN'. Saya yakin dan pasti kenyataan DSNR itu bukan disebabkan faktor takut kalah. Kalau takut kalah masa PRK Permatang Pauh pun dan lama BN cabut. Banyak faktor yang menyumbang ke arah tersebut. DSNR sebenarnya mahu menguji pemimpin BN samada mereka ini adalah 'Pak Turut', 'Pak Angguk', 'Pak Ampu' atau 'Pak Pandir'. Test power yang dilakukan DSNR cukup berkesan dan ianya dapat dilihat.

PRK Penanti sebenarnya pilihanraya buatan Pembangkang. Maksudnya pilihanraya yang disengajakan. Ini juga bermakna PRK ini akan membazirkan duit rakyat dengan sengaja. Untuk memenuhi tuntutan pihak tertentu, PRK ini wujud. Seharusnya DSNR mengambil faktor ini dan beliau selaku Menteri Kewangan pasti lebih tahu akan implikasi kewangan yang terpaksa dibelanjakan untuk PRK yang ntah apa-apa nie.

Buat kerja bukan sibuk politik!!!..itu adalah statement yang dikeluarkan oleh semua pemimpin tertinggi BN. Dah setahun lebih berlalu Pilihanraya Umum (PRU), takkan tak puas-puas lagi berpolitik. Ini ditambah lagi dengan 5 PRK sebelum ini. Negara kita begitu sibuk dengan politik. Bila masa agaknya mau bekerja membela nasib rakyat? Bila masa mau turun padang melawat rakyat yang diwakili? Bila masa nak 'membelai mesra' rakyat yang memerlukan. Mahu tunggu PRU 13 baru mau buat, alamatlah melingkup. Sedar atau tidak Malaysia sudah 'kurang' dipandang selamat dari segi kestabilan politik dan keharmonian gara-gara terlalu banyak berpolitik. Berbeza dengan tahun-tahun terdahulu (kecuali 1998-1999), tahun yang penuh kemakmuran.

Bagi saya, BN harus berubah. Bukan bercakap untuk mengambil hati orang muda dan pengundi atas pagar sahaja tapi tiada usaha yang dibuat. Untuk itu, BN patut meletakkan calon orang muda. Janganlah pilih calon yang 'elit' atau datang dari keluarga berada. Kenapa BN tidak memilih calon dari kalangan keluarga petani, nelayan dan orang kampung? Dunia sudah berubah. Hanya orang kampung tahu dan cara menyelesaikan masalah orang kampung. Hanya orang susah tahu bagaimana 'susahnya' hidup susah. Imej Pemuda UMNO ang dilihat elit lagi 'grand' menyebabkan orang muda menjauhi mereka dan lebih berminat dengan calon pembangkang yang dilihat 'low profile' dan 'bersedia bersama mereka'. Soal ideologi tidak lagi menjadi keutamaan orang muda kerana apa yang lebih penting ialah siapa yang lebih prihatin dengan masalah orang muda.

Kenyataan Datuk Mukhriz Tun Mahathir yang BN akan melakukan 'pendekatan luar biasa' dalam PRK Penanti cukup baik dan rakyat mahu melihat apa yang luar biasa itu. Projek 'instant', 'mee segera' dan 'ekspress' patut dihentikan. Tak payahlah umum itu ini, rasmi itu ini, cakap itu ini. Yang penting pendekatan mengambil hati harus dicekapkan lagi. Terlalu banyak sebenarnya yang perlu dilakukan BN untuk terus mendapatkan kepercayaan rakyat. Kedudukan sekarang BN ketinggalan 1-4 dalam PRK. Rakyat Penanti akan membuat perhitungan samada kedudukan akan menjadi 2-4 atau 1-5. Good Luck rakyat Penanti.

1 comment:

Anonymous said...

kerajaan BN belum umum lagi untuk btanding atau tidak..emmmmmm....